divendres, 4 de gener del 2013

La Vinyeta, nou ateneu al barri

La Vinyeta és un nou ateneu cultural a Manresa. Un ateneu cultural al barri. Els vincles que hi tinc fan que ho conegui de primera mà i, també, que desitgi tota mena d'encerts als seus impulsors. Però, per sobre de tot, perquè estic convençut que aquestes propostes de participació ciutadana fonamentades en l'autogestió són les que -ara com fa cent anys!- tenen més interès social. Al capdavall, després d'haver seguit el procés de reformes al local i de veure'n una nova sessió de Pastorets que enllaça amb la continuïtat dels anys passats, em vaig decidir a fer-ne un text d'opinió per a ManresaInfo. És aquest:

La Vinyeta, un ateneu al barri

Ara fa un any que en parlava: es tancava el local de l'Associació de Veïns Sagrada Família, al carrer Roger de Flor, per traslladar-se als locals que la Fundació CaixaManresa tenia i té al mateix barri. Una operació que aleshores vaig trobar precipitada, feta d'esquena als socis i amb molt males maneres. Però que mesos després una assemblea va ratificar en nom de l'estalvi econòmic... I és així que l'històric local del carrer Roger de Flor va quedar, al capdavall, desocupat, desarborat i sense llogaters.

Com que sempre he cregut que amb aquesta operació el barri hi perdia, no cal dir que em vaig alegrar molt de saber, aquesta tardor, que un grupet de gent s'interessava per reobrir-lo. Amb el tarannà que potser no hauria d'haver perdut mai: un espai obert al cor del barri, que manté condicions de sala popular i teatre per a més de cent persones, i que pot funcionar gairebé en règim d'autogestió. El resultat l'he pogut veure aquests dies de Nadal, en una de les moltes representacions de "Els Pastorets" que s'hi han fet. Net de pols i de palla, repintat i amb cadires noves, i amb un nou lavabo en condicions, el local fa un goig que tomba. Des d'ara acull l'Ateneu Cultural La Vinyeta. 

La Vinyeta, de fet, és un Ateneu cultural dins un teatre. El nom fa homenatge a aquell Bar la Vinya del carrer Viladordis, avui ja tancat. Però que amb en Francesc Potrony al capdavant fou sense cap mena de dubte el primer espai comunitari del barri. Amb el primer televisor. Amb les carreres de sacs i els concursos de dibuix per la canalla a l'estiu. Amb els balls populars! D'això en deu fer mig segle i ara, anem del bar la Vinya a la Vinyeta. Els impulsors parlen d'un "espai de socialització, un espai per compartir, un espai de relació intergeneracional pel barri i la ciutat". Sona llarg però deu ser veritat si penso que entre els usuaris hi ha gent joveníssima o la meva pròpia mare, amb un grup d'àvies teatreres. Al capdavant hi ha en David Ribera, com a coordinador d'un bon grapat de cursos i propostes, amb teatre, coral, arts plàstiques, gimnàstica, anglès o català... i tot allò que s'hi vulgui afegir. Tota la informació és a twitter i fèisbuc, i responen al 616 366 348 o a lavinyeta.ateneu@gmail.com 

I doncs em penso que l'any comença bé al barri de la Sagrada Família: amb més empenta, amb més dinamisme, fins i tot amb el punt de generositat i gosadia necessària perquè aquests invents arrelin. Altrament, com s'hauria fet el pas, les obres, la programació? Ateneu cultural La Vinyeta. Sense subvencions, sense dependències. No sé quants anys durarà ni encara menys els resultats. Però estic convençut que el seu naixement ara mateix ja és un bon símptoma. Aquests nous ateneus, hereus d'una fecunda tradició, tenen tot el futur al davant. Contra el conformisme, contra la resignació. Contra la por que tot ho malmet. Un punt de trobada actiu al barri, on hi pugui cabre tothom. Ho celebrem!

La foto és de finals de desembre. Els Pastorets de les àvies... i els néts! Dues sessions a rebentar i, el gener, tornem-hi!

1 comentari:

  1. Hola, sóc nomenat MORAIDA LLUNA. Vull utilitzar aquest mitjà per alertar a tots els sol·licitants de préstecs de tenir molta cura perquè hi ha frau a tot arreu. Fa uns mesos jo era financerament tenses, ia causa de la desesperació, he estat estafat per alguns prestadors en línia. Gairebé perdo l'esperança fins que un amic meu em va referir a un prestador molt fiable anomenat la senyora Amanda que em presta un préstec sense garantia de 53.000 euro en menys de 24 hores sense cap tipus de pressió o l'estrès amb una taxa d'interès de només el 2%. Em vaig quedar molt sorprès quan em vaig registrar el meu saldo del compte bancari i es va assabentar que la quantitat que vaig sol·licitar ser enviat directament al meu compte sense demora. Jo, per tant, li vaig prometre que anava a compartir les bones noves que la gent pugui obtenir préstecs amb facilitat i sense cap tipus d'estrès. Així que si vostè està en necessitat d'un préstec de qualsevol tipus, poseu-vos en contacte amb ella a través dels seus missatges de correu electrònic: amandarichardsonloanfirm@gmail.com.
    També pot posar-se en contacte amb mi en el meu correu electrònic moraidaluna@gmail.com.
    Ara, tot el que faig és intentar complir amb el meu reemborsament dels préstecs, que m'enviï directament al seu compte mensual.

    ResponElimina